Thursday 15 May 2014

3 Layer Butter Cake


Rabu malam yang lepas plan nak buat kejutan utk hari jadi Yani housemate saya. Berlakon la konon ada kawan office nak tempah kek. Masa yang tak banyak dengan esoknya pulak nak kerja so saya fikir buat kek yang mudah dan cepat. Saya pun cuba la resepi yang saya dapat dari blog (blog mana x i ngat sebab dah siap screenshots kat hp). Nasib baik bahan semua dah ada jadi lagi cepat la kerja. Start buat kek lebih kurang 8.15 dan kek siap dibakar lebih kurang pukul 9 lebih. Saya buat 3 layer je sebab x cukup masa. 

Sementara kek masak saya buat la buttercream untuk hiasan. Plan asal nak buat 3 warna macam warna kek (biru, purple & pink) tp lepas dah decorate separuh jalan macam x puas hati je so rombak balik. Konon2 nak nampak macam paddle pop tapi bila semua warna bercampur jadi la warna ungu lembut macam dalam gambar tu. Bila tengok jam dah dekat pukul 10, saya fikir baiklah buat decoration yang simple, yang saya pandai buat, gerenti jadi dan nampak cantik. Maka terhasillah bentuk bunga2 cinta ini.


Saya tambah manik2 silver nak bagi kek ni nampak menarik sikit.




Inilah rupa bahagian dalamnya setelah dipotong. Lawa juga kombinasi warna tu.


Rasa kek ni boleh tahan la sedap cuma kering sikit bebanding butter cake yang pernah saya buat sebelum ni.Senang je resepi kek ni macam kat bawah....

Bahan:-

250g butter 
2 1/2 cawan tepung naik sendiri-diayak
1 1/2 cawan gula kastor
1/4 cawan susu pekat manis
5 biji telur
sedikit esen vanila

Caranya:-

1. Panaskan ketuhar pada suhu 160-170 darjah. Bergantung kepada oven anda. (Saya guna 160 darjah celcius).
2. Putarkan mentega bersama gula kastor sehingga kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Putar sehingga betul-betul kembang. Masukkan esen vanilla.
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Gaulkan dengan spatula.
4. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. (Jika guna loyang bersaiz 8' dapat 4 layer. Untuk sebiji kek pelangi kena ada 6 layer. Jadi untuk dapatkan sebiji kek dengan 6 lapisan warna boleh buat 1 1/2 adunan). Warnakan dengan 3 warna yang berbeza.
5. Saya timbang lebih kurang 300g setiap layer.
6. Masukkan ke dalam loyang yang telah bergris mentega dan dialas kertas baking.
7. Bakar selama lebih kurang 20 minit. (jangan lama sangat takut lapisan kering)
8. Sejukkan. Keluarkan dari loyang dan bolehlah dilayer setiap lapisan dengan buttercream. Bila dah siap setiap lapisan, salut dan hiaslah mengikut kretiviti anda.












No comments:

Post a Comment