Thursday 8 May 2014

Daging Masak Merah

Saya suka mencuba resepi2 dari blog ummi@homesweethome sebab resepinya ringkas, bahan mudah nak cari dan kebanyakannya sedap. Terima kasih kepada officemate saya yg kenalkan blog ni. Sejak tu byk resepi dari blog ni yg saya dah cuba. Hari ni saya cuba satu lagi resepi dari blog ni..daging masak merah...

Resepi: ummi@homesweethome

Bahan:-
1/2 kg daging - direbus sehingga lembut
2 biji cili merah - dihiris
2 biji cili hijau - dihiris
8 - 10 biji cili padi - dihiris
1 labu bawang besar - dihiris bulat2
4 biji bawang putih - dihiris
4 sudu makan sos tiram
1 sudu makan sos tomato
5 sudu makan sos cili
2 sudu makan kicap manis
1/2 sudu makan gula (x letak pun)
Sedikit serbuk lada putih
Air rebusan daging

Caranya:-
1. Daging yg telah direbus dan hiris tadi digoreng sehingga garing sedikit. Ketepikan.
2. Dengan menggunakan minyak yang sama, masukkan semua bahan2 hiris dan goreng sehingga naik bau.
3. Masukkan pula sos tiram, sos tomato, sos cili dan kicap. Kacau sehingga sebati. Setelah itu masukkan sedikit air rebusan daging tadi. Agak2 airnya, jika hendak kuah pekat atau kuah lebih.
4. Masukkan daging goreng tadi dan gaul rata.
5. Perasakan kuah dengan sedikit serbuk lada putih dan gula. (Saya x letak gula sebab rasa sos dah manis).
6. Kacau semua bahan sehingga sebati dan siap untuk dihidangkan.

No comments:

Post a Comment