Wednesday 7 May 2014

Ayam Rendang Asam

Nak kongsi resepi yang saya cuba dari buku 1 Hari 1 Resepi - Resepi Istimewa Chef Hanieliza. Ini resepi pertama yg saya cuba dari buku resepi ni.. Paling seronok masa pergi pesta buku antarabangsa baru2 ni saya dapat tandatangan serta bergambar dengan Chef Hanieliza walaupun saya cuma belikan buku untuk adik kerana saya sudah pun memiliki buku resepi ini. Resepi2 dlm ni ringkas dan mudah untuk dicuba..kepada yang minat memasak boleh la jadikan buku resepi ni salah satu koleksi anda...

Resepi: 1 Hari 1 Resepi

Bahan:-
Bahan A
I kg ayam - dipotong kecil
1 sudu teh serbuk kunyit
1 biji bawang besar            }
2 biji cili merah                    } Dihiris kasar
5 biji cili api (sape suka pedas boleh tambah lagi )
2 sudu makan asam gelugor }
1cawan air                                } Dibancuh
1 sudu teh gula (saya x letak pun)
Minyak masak secukupnya
Garam

Bahan B (Tumisan)
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 batang serai
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 sudu teh jintan manis
**dikisar

Caranya:-
1. Ayam dibersihkan dan digaulkan dengan serbuk kunyit dan garam.
2. Panaskan minyak dan gorengkan ayam sehingga masak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
3. Tinggalkan sedikit minyak dan tumiskan Bahan B sehingga wangi.
4. Masukkan air asam gelugor, gula dan garam. Kacau hingga mendidih.
5. Masukkan ayam dan cili padi, cili merah dan bawang besar. Kacau rata lagi.
6. Sedia dihidangkan.

No comments:

Post a Comment